söndag 8 mars 2009




Ett av mina absoluta favoritbröd kommer fr boken - Kärlek, Oliver & Timjan. - Det tar lite tid att göra. Det är värt det alla gånger.

Skållningen, gör det här brödet gott, saftigt & hållbart.

Blanda först
2 dl grovt rågmjöl
1 dl hela linfrön
1 dl havre el vetekli
1-2 dl solrosfrön
2 rågade tsk sal
5 dl vatten

Dessutom
½ pkt jäst
2 dl ljummet vatten
9-10 dl vetemjöl
2-3 dl vetemjöl extra
1 ägg till pensling
sesam el solrosfrön

Dags att börja! Mät upp rågmjöl, linfrön, kli, solrosfrön & salt i en bunke. Slå över 5 dl vatten & rör om. Låt stå i 1-2 timmar.
Rör ut jästen i det ljumna vattnet & blanda ner i bunken. Tillsätt den första mängden vetemjöl. Arbeta ihop degen & låt den jäsa med handduk över bunken i 1 timme.
Strö ut 2 dl vetemjöl på bakbordet. Knåda igenom degen m lätta händer & mjölade händer. Forma degen till en tjock rulle & lägg den på plåten. Jäs ca 30 min. Pensla m ägg & strö över sesamfrön eller solroskärnor. Grädda först brödet i 250 g i 15 min. Sänk sedan värmen till 150 g & grädda ytterliggare 25-30 min.

Tips, det går alltid bra att ta bort alt tillsätta andra ing. Denna gång hade jag med 1 dl rågflingor i skållningen. Mkt gott! Testa er fram med andra mjölsorter tills ni hittar er egna favorit.

0 kommentarer: